,

Skapa ett säkert prov med Safe Exam Browser

Om du arbetar som lärare ställs du ofta inför problemet att du vill skapa ett prov till dina elever, helst ska det vara digitalt så att de kan använda sina datorer, men du vill ju inte att Google ska användas för att hitta de rätta svaren, här visar jag hur man gör.Lösningen är väldigt enkel, dessutom är den helt gratis att använda. Jag kommer att använda två saker till denna guide, det ena är Safe Exam Browser och det andra är Google Formulär, (Google Forms). Jag kommer inte gå in i hur jag gjort mitt formulär i denna post, utan detta handlar om Safe Exam Browser, SEB. Detta finns till både Mac och PC.

Jag utgår från att du skapat ett formulär i Google Forms, (eller annan frågesida som du vill använda), och har tillgång till webbadressen för detta formulär. Jag har till detta skapat ett ”prov” som ni kan använda för att testa denna guide. Frågorna hittar ni här.

Guiden består av tre steg: Ladda ner SEB | Skapa en .seb-fil | Genomför ett prov (testa din .seb-fil)

Steg 1, ladda ner SEB

Gå in på sidan http://safeexambrowser.org/ och klicka på ”Download” för att ladda ner den senaste versionen av SEB. Installera sedan programmet, (du kommer att behöva vara administratör). Detta måste göras på alla elevdatorer. Safe Exam Browser fungerar genom att det ”överlappar” allt annat i din dator vilket betyder att du inte kan göra något utanför programmet. Det tömmer urklipp och stänger av tangentbordskombinationer. På så sätt blir eleven låst till den sida du själv väljer. Eleven måste ha ett lösenord för att starta programmet och ett lösenord för att avsluta. Detta för att höja skyddet ännu mer.

Det är viktigt att tänka på att lösenordet för att avsluta programmet inte får lämnas ut till eleverna eftersom de då kan avsluta, söka upp svaret och återansluta.

Steg 2, skapa en .seb-fil

Nu ska vi skapa själva startfilen för provet, det gör ni genom att installera SEB på er egen dator och klicka på ”SEB Config Tool” i er startmeny.

Generella inställningar (General)

När programmet startar kommer följande ruta upp.

Generella inställningar

Här fyller vi i följande fält, (jag har fyllt i allt som det ska vara så titta på bilderna).

  1. StartURL
    • Här fyller vi i adressen till den startsida du vill använda, till exempel formuläret.
  2. Administrator password
    • Här anger du ett lösenord för administratörer, det vill säga de som kan ändra i .seb-filen. Se till att detta är ett starkt lösenord som endast ett fåtal har tillgång till.
  3. Allow user to quit SEB
    • Om denna ruta är markerad finns en ”on/off”-knapp för att avsluta, annars måste man ange en tangetbordskombination.
  4. Ignore exit keys
    • Denna ruta anger om du vill ha en sekvens med knapptryck för att avsluta aktiverad eller inte.
  5. Quit/Restart password
    • Här anger du lösenordet för att avsluta programmet, detta lösenord ska inte elever ha tillgång till. Det används för att avsluta och starta om provet.

Konfigurationsfil (Config File)

Konfigurationsfil

Jag kommer inte att gå in på alla detaljer när det gäller denna flik utan kommer endast att ta upp grunder för att ni ska komma igång.

  1. Use SEB settings file for…
    • Starting an exam
  2. Settings password
    • Detta lösenord används för att starta programmet. Detta kan du ge till alla elever när de startar sitt prov. Detta går inte att lämna tomt.

Utseende (User interface)

Utseende

På denna flik har jag bara ändrat en sak:

  1. Browser view mode
    • Use fullscreen window

Jag har valt fullskärm för att få bort känslan av att det ”bara är ett vanligt fönster”, denna inställning kallas ofta ”kiosk-mode” eftersom allt annat på datorn ”blir osynligt”.

Webbläsare (Browser)

Webbläsare

Denna flik handlar om hur eventuella popupfönster ska bete sig på en Mac, om ni ska använda Mac till provet föreslår jag att ni blockerar alla popup-fönster för ökad säkerhet.

Down/Uploads

Upp och nedladdningar

På denna flik lämnar jag standardinställningarna då jag inte kommer att använda mig av upp- och nedladdningar. Tänk er för innan ni använder den funktionen då eleverna kommer åt sin hårddisk vid upp- och nedladdningstillfället.

Prov (Exams)

Provinställningar

På denna flik kan du aktivera en ”header” som skickas med till ditt prov, du kan ange en egen eller använda den som genererats åt dig. Detta kan vara bra om du bygger en egen index-sida till ditt prov för att hindra att andra webbläsare än SEB kan användas för att logga in.

Du kan även ange en länk för att avsluta SEB utan att behöva ange ett lösenord. Du lägger till den länken på sidan som visas när provet är klart och anger samma länk i ”Link to quit SEB after exam”. När man klickar på den länken avslutas programmet.

Program (Applications)

Program

Detta är avancerade inställningar och du bör inte ändra något här, kort sagt handlar det om huruvida du behöver tillåta vissa andra processer på din dator under provet.

Nätverk (Network)

Nätverksinställningar

Detta är mycket viktigt att du får till rätt. Här aktiverar vi ”Activate URL filtering”, det betyder att vi kan bestämma vilka adresser som är tillåtna att besöka från SEB. Lägg till adressen till din startsida eller formulär i rutan ”Allow”, jag har lagt adressen https://docs.google.com/forms/* endast för att visa att man kan använda ”joker-tecken”, (*). Att skriva in adressen som jag gjort betyder att man kommer åt alla formulär på Google, men eftersom vi inte länkar någonstans internt i vårt formulär är detta ingen fara.

Security, Registry och Hooked Keys

Tillåtna tangenter

De två förstämda flikarna. (Security och Registry), kommer jag inte att gå in på i denna guide, däremot kan ni titta på fliken ”Hooked keys”. Där bestämmer ni vilka tangenter som är tillåtna att använda, jag har valt bort alla.

Avsluta

Nu har vi ställt in allt vi behöver, klicka nu på ”File” – ”Save settings as…” och spara filen på ett lämpligt ställe med ett lämpligt namn. Det är denna fil som används för att starta provet sedan. Jag har valt att döpa min till ”test.seb” och spara på skrivbordet.

Du kan ladda ner den SEB-fil jag gjort. .SEB-fil

(Packa upp zip-filen och dubbelklicka på den)

Lösenord:

  • För att starta ett prov – 1111
  • För att avsluta SEB – 2222
  • För att öppna i SEB Config Tool och redigera – Först 1111 sedan 3333
    • 1111 används för att avkryptera filen
    • 3333 är administratörslösenordet

Toppen, vi har nu skapat en .seb-fil som vi kan dela ut till eleverna och starta prov med.

Steg 3, testa din fil

När du startar programmet måste du skriva ett lösenord, om du använder test.seb är lösenordet ”1111”, klicka sedan på ”OK”

Logga in

Programmet startar och visar din startsida, i mitt fall ett Google-formulär:

Provdelen

Fyll sedan i alla svar, när du är klar visas den sista sidan och eleven säger till att de är  klara. Den som är ansvarig för provet går då fram till eleven och kontrollerar att allt verkar stämma och klickar sedan på knappen , skriv sedan in lösenordet och klicka på ”OK” för att stänga SEB.

Avsluta

Du har nu genomfört ett prov digitalt utan att det kostar mer än lite tid.

Kontakta gärna mig om jag missat något eller om ni har frågor.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *