,

Konsten att administrera ett forum

Att forum och sociala medier blir vanligare och vanligare kan man inte ta miste på, Facebook är den största men även andra stora sociala nätverk finns, tex. Google+, MySpace och många andra.
Facebook var inte först, och det kommer inte att vara sist, det är en sak som är säkert.

Hur gör man då om man vill driva ett eget forum?

Forum på sociala medier

Får att hålla saker och ting enkelt kommer jag enbart att skriva om Facebook när jag pratar om sociala medier, de flesta fungerar likadant men för att förhindra förvirring gällande namn och sådana saker kommer jag att referera till det jag vet att alla känner till.

Facebooks forum heter “Grupper” och man kan ha dessa öppna eller stängda, jag kommer inte att gå in så mycket mer på det i detta inlägg. I en grupp kan man starta “trådar” med en status eller en fråga osv, det är här administratörens arbete kommer in.

Andra forum

Det finns 100.000 tals forum för olika diskussioner ute på Internet, det mest kända i Sverige ärFlashback, det är ett “icke specificerat” forum vilket innebär att vem som helst får skriva om vad som helst. Sedan finns det “Specificerade forum”, exempel på det är PHP Portalen, (ett forum för PHP programmare), och Code Project, (ett forum för alla typer av programmerare).

Forumheriarki

Vissa forum kan ha olika typer av medlemmar, Huvudadministratör, Forumadministratör, Moderator, VIP, Medlem och så vidare. Detta kan oftast bestämmas i det forum man har startat. En tumregel för de olika typerna av medlemmar är:

  • Huvudadministratör (SU, Superadmininstratör) – Har tillgång till avancerade inställningar på forumet, man kan nästan säga att detta är “Gud” i den virtuella värld han driver.
  • Moderator – En person som kan ändra, ta bort och blockera inlägg, kan ofta ändra inställningar för vissa forum/trådar och blockera medlemmar. (Detta kallas på Facebook för Administratör, Admin).
  • VIP – Dessa brukar inte har några fler behörigheter än att de är lite extra viktiga, denna används inte så mycket nu längre eftersom många forum har en “karriärstege” som man klättrar på beroende på hur aktiv man är på forumet.
  • Medlem – De “vanliga” personerna som diskuterar i forumet.

Många startar ett forum, lägger till några administratörer som de känt en kort period och inte har träffat i verkligheten, bara en vanlig medlem från ett annat forum som de anser vara aktiva och ha bra svar på frågor. Ibland får detta en del konsekvenser, det återkommer vi till lite senare. De tror dessutom att det är administratörer, (Admin), och moderatorer, (Mod), som driver forumet, det är medlemmarna, ingen annan, en Admin och Mod. är bara till för att reglerna ska efterföljas och forumet ska hållas igång, de som gör grovjobbet är medlemmarna.

Många tror dessutom att om de har många medlemmar så har man ett stort forum, därför tvingar vissa dig att registrera dig innan du kan läsa något, detta kan betyda att en person går vidare till ett annat ställe eftersom den inte sett något intressant, och det kan betyda att du har massor med medlemmar, men väldigt få aktiva, för de var bara intresserade av att läsa ett inlägg.

Detta gäller även på Facebook, var försiktig med att lägga till folk om du skapar en ny grupp, det finns de som blir verkligt irriterade på att bara bli tillagd utan att be om det, låt dina medlemmar dela och prata gott om gruppen istället så kommer det fler dit.

Se även till att det alltid händer saker på forumet, något kul, något nytt intressant ämne, ja, vad som helst. Detta är just det som Facebook lever på, dina medlemmar ska bli så nyfikna på vad kompisens-mammas-systers-polares-brorsas-sons-mammas-kusin åt till lunch att de helt enkeltmåste gå in och se vad som händer!

Forum och gruppregler

Här kommer jag att referera till Facebookgrupper, men samma gäller naturligtvis “vanliga” forum.

Jag kan inte sitta och tala om vilka regler ni ska ha i era grupper utan det är helt och hållet upp till er, dock kommer jag att visa några exempel nedan som jag skrivit om för att de inte ska kunna härledas till någon specifik person, dock är de tagna ur olika grupper på just Facebook.

Regler kan se ut på följande sätt, (tar bara några grundläggande):

  • Svensk lag gäller
  • Inga personliga påhopp
  • Vårdat språk

Detta är de mest grundläggande saker som brukar finnas med. I sin enklaste form betyder det att inga olagligheter får diskuteras, (droger, stölder osv), Man kallar inte andra medlemmar vid namn och man vårdar sitt språk för att ha en trevlig stämning.

Naturligtvis kommer dessa regler att växa sig stora och mera saker kommer att täckas in i dem.

Bra och dåliga admins

Vi återkommer lite snabbt till valet av admins, jag skrev tidigare om att även om man tror att man känner en person är det inte säkert att man verkligen gör det, klarar personen ifråga den “makt” som han får genom att bli Administratör? Jag visar nedan ett fiktivt exempel:

Person 1:  Vad tycker ni om att gulsippan är gul och inte vit?

Person 2: Känns som att det borde vara en Vitsippa om den inte var gul

Person 1: Nej, nu fattar jag inte vad du pratar om, jag pratar om Gulsippan!

Person 2: Nja, du pratar om en VIT Gulsippa, då blir det en VITsippa.

Person 1: Ok, kul en diskussion, ta på boxhandskarna….

Person 2: Vadå, vill du verkligen lösa detta med våld?

Person 1: Men vad fan, ta lite skämt!!!

Person 2: Tycker inte våld är kul, jag skiter i denna diskussionen, Hej Då!!!

Person 1: Larva dig inte, Det fattar väl vem som helst att en vit gulsippa är fortfarande en gulsippa fast vit?

Person 2: Whatever….

Person 1: Men vadå, ta lite skämt din jävla skitstövel, var inte så anti mot allt man skriver, jag är faktiskt admin här så uppträd ordentligt annars blockar jag dig!

Vad hände egentligen här, jo en administratör bryter mot gruppens regler och missbrukar som makt som admin, dessutom försöker han använda skrämselteknik. Denna administratören hade blivit nedsatt till vanlig medlem, fått en varning för brytande av gruppregler och hade det upprepats hade han blivit utesluten ur gruppen.

Jag behöver väl inte ens skriva ner hur han borde gått tillväga här.

Att ge varningar

Ibland är man “kompis” med de medlemmar som är med i gruppen, då kan det vara svårt att ge varningar när man är admin, detta får inte hända, en person på McDonalds ger inte bort menyer för att en kompis kommer in, en taxiförare kör inte sina kompisar gratis, en person som arbetar i en skoaffär ger inte bort skor. De kan däremot ge rabatt, tänk ett scenario där en vän missköter sig, vill du ge den lite rabatt? Tala bara om för personen att det är dags att lugna sig, annars kommer det en varning snart, du är ju trots att bunden av att efterfölja reglerna.

Ett vanligt scenario är det som en person skrev till mig:“Jag känner typ 80% av alla här inne så vad ska du göra din fjant?” Som svar på det skrev jag helt enkelt, att det bryr jag mig inte om!

Även om han känner alla så får man inte bete sig som ett svin. Denna person tror med andra ord att eftersom han känner några admin så står alla på hans sida, att han tror det beror på att ingen sagt ifrån i tid.

Regler för administratörer

  • Det kan vara bra att ge alla administratörer regler för hur varningar och blockeringar ska gå till. Om en administratör själv hamnar i diskussion med en medlem är det kanske inte den admin som ska blockera, kanske ska någon annan göra det, en admin som kan läsa igenom vad som hänt mer objektivt.
  • När man blockerar någon är det viktigt att alla andra admin får en fullständig förklaring på varför personen blockerade medlemmen, admins måste kunna hålla ihop.
  • Varningar ska se lika ut oavsett vad det är man gjort, väljer man att lägga den i tråden där regelbrottet begås, (detta rekommenderar jag, även om alla andra ser med), så lär sig snart medlemmarna hur en varning ser ut och det är inget de vill se sitt namn på.
  • En varning ska vara tydlig, Skriv att det fått en varning för att det brutit mot regel nn, var int eblyga.
  • När en medlem fått en varning ska alla andra admins få veta det, gärna genom att det skrivs upp, hur ska man annars kunna hålla reda på hur många varningar en medlem fått.
  • En varning kan tidsbestämmas, den kanske är giltlig i 30 dagar eller 10 timmar, du bestämmer
  • Ge varningar offentligt, då ser alla medlemmar att det faktiskt finns folk som håller ordning på dem.

Exempelregler till administratörer

Här listar jag enbart exempel på hur det kan se ut för en administratör:

  • En admin ska vara tålmodig och möta kritik, både posistiv och negativ med saklighet och lugn.
  • En admin kan varna en person närhelst denna bryter mot en av gruppens regler.
  • En admin är skyldig att kort beskriva varför någon fått en varning och när varningen utfärdats till de andra administratörerna.
  • Om en admin hamnar i ett frustrerat läge där han själv har svårt att behålla sitt lugn eller blir påhoppad ska han tillkalla annan admin för beslut.
  • Om en admin begår brott mot gruppens regler kan han, av vilken annan administratör varnas på samma sätt som en medlem, även detta rekommenderar jag göras offentligt.
  • Om en admin flertalet gånger bryter mot regler ska han först bli avsatt sin administratörsroll, om det upprepas efter det, ska han blockeras.

Detta är bara några exempel på hur jag tänker och arbetar där jag är administratör.

Hoppas ni har nytta av denna och kommentera gärna om jag missat något.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *