,

Konfigurera WooCommerce

Detta är del två i min guide ”Skapa en webbutik med WooCommerce”, i del 1 lärde vi oss att installera och säkra din WordPress korrekt, nu ska vi gå igenom lite grunder så du kommer igång med din WooCommerce. Rubriken är lite missledande, vi kommer inte att konfigurera så mycket, snarare gå igenom vad man behöver tänka på.

Genomgång av WooCommerce

Vi börja med lite information om WooCommerce som idag är en av de största webbutiks-systemen som används. Det är ett stabilt system som kräver WordPress, (det finns ingen fristående version av WooCommerce).

Anledning till att det har vuxit så fort beror på enkelheten, det är lika lätt att hantera som WordPress eftersom allt utgår från samma administration. Du kan enkelt hantera kunder och varusaldo i din butik. De flesta attribut och inbyggda funktioner är inte obligatoriska vilket gör att det är enkelt att lägga upp de funktioner som just du behöver till din butik.

Men, det finns alltid ett men, WooCommerce är ett färdigt system för den ”lite enklare” butiken, men vissa funktioner saknas fortfarande, till exempel går det inte att sortera på märken, dock finns det plugins även för detta, kom bara ihåg att många plugins kostar några kronor. Många gånger finns det sätt att ordna med gratis-plugins och små egna lösningar för att komma förbi dessa problem, men att betala lite för extrafunktioner tycker jag man ska göra eftersom det kostar att utveckla och utbilda.

I det stora hela är WooCommerce en mycket kompetent webbutik för det lilla och mellanstora företaget, men mitt viktigaste råd är: Ska ni driva en stor webbutik med många produkter, (1000+), så satsa på ett annat system, till exempel PrestaShop eller Open Cart.

Utseende på din butik

WooCommerce stöder ”Barn-teman”, (jag har tidigare skrivit om hur man använder ett sådant i inlägget ”Skapa ett child-tema till din WordPress”), vilket innebär att man kan ändra mycket i hur butiken ser ut, utan att vara orolig för kommande uppdateringar.

För att använda ett eget utseende på butiken så kopierar du mappen /wp-content/plugins/woocommerce/templates till /wp-content/themes/ditt-barntema/woocommerce/.

Jag kommer inte att gå in på hur man programmerar de olika filerna utan det kanske kommer i en senare post, anledningen till att jag tog upp detta är enbart för att visa att det går.

Betallösningar

Det finns flera olika typer av betallösningar att välja mellan:

Alla dessa skiljer sig lite åt så jag föreslår att du läser lite på deras hemsidor vilka alternativ de erbjuder. Klarna erbjuder till exempel avbetalningsplaner och faktura medan vissa bara erbjuder kortbetalningar, vissa kostar mer än andra och så vidare. I ett senare inlägg kommer jag att gå igenom några av de vanligaste lösningarna.

Tänk även på att vissa kräver inlösenavtal hos en bank medan andra hanterar hela ditt konto. Jag vet att det är mycket information om allt detta så jag väljer att endast skriva lite vad det handlar om.

Swish E-handel är en ny funktion för företag och föreningar, just nu sitter jag och programmerar ett plugin till detta som kommer att finnas på denna sida senare.

Så, innan vi går vidare, kontrollera vilka lösningar som passar dig bäst. Jag kommer att använda mig av PayPal till denna guide. (Den kommer att fyllas på med Swish e-handel lite senare, fast då i ett annat inlägg.)

Frakt

Frakt är en svår fråga, vad väger alla saker, vad kostar frakten, hur ska saker skickas och så vidare. Flera olika företag har olika priser, olika sätt att skicka och så vidare. Jag har börjat att intressera mig för ett företag som heter Sendify som räknar ut den billigaste kostnaden för dig. De har även ett API som man kan använda och implementera i sin butik om man kan programmera. (Jag kommer även att göra ett sådant plugin när det blir lite tid över.)

Det bästa med Sendify är att tjänsten är helt gratis att använda.

I denna guide kommer jag endast sälja virtuella produkter vilket innebär att jag inte kommer använda mig av frakt.

Det man måste tänka på när det gäller frakt är:

  • Om jag använder mig av fastpris, kommer jag att spara/förlora pengar på det?
  • Om frakten blir dyrare än produkten, kommer folk att hanla av mig?
  • Hur gör jag med återköp?
  • Ska retur vara gratis?

Många stora företag, t.ex. Boozt, Peter Hahn och Hollywood har fri retur och de förlorar mycket pengar på det, någon måste betala frakten och i deras fall är det dessa företag som gör det. Tänk till ordentligt, säljer du kläder kommer du få mer retur än om du säljer sexleksaker eller DVD-filmer.

Frakten ställer man in i administrationen under ”WooCommerce > Inställningar”, fliken Frakt.

Moms

Håll koll på vilken moms som ska användas, gissa inte, det kan bli problem. Se till att momssatserna stämmer. Momsen ställer man in i administrationen under ”WooCommerce > Inställningar”, fliken Moms.

Gå in på sidan Woocommerce, Inställningar och klicka på fliken ”Moms”, högst upp ser du nu en länk där det står ”Standardsatser”, klicka på den.

Klicka sedan på knappen ”Infoga rad” och fyll i följande fält:

  • Landskod: SE
  • Momssats: 25
  • Momssats namn: 25% Moms

Klicka sedan på ”Spara ändringar”.

Nu kan du lägga till fler rader om du behöver, jag kommer endast att använda mig av 25% moms.

 

Nu har vi tittat på några av sakerna som kan vara viktiga innan vi går vidare med nästa del. Jag väljer att inte skriva för mycket om hur man gör allt just nu eftersom ni behöver tid för att göra er ”läxa” om ovanstående frågor.

Lycka till!

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *